Pas op voor nep-klusjesmannen

Pas op voor nepklusjesmannen

20.000 euro, dat probeerden nepklusjesmannen via een babbeltruc af te troggelen van een oudere man in Amsterdam. Gelukkig kon de politie de bedriegers op heterdaad betrappen. Maar nog veel te vaak zijn mensen slachtoffer van zo’n babbeltruc. Het kan u ook gebeuren. Met deze tips weet u waar u op moet letten.

Het gebeurt steeds vaker dat er iemand aanbelt die zegt voor een reparatie te komen. Bijvoorbeeld voor een lekkage. In de meeste gevallen is dat natuurlijk waar. Maar soms zijn het oplichters en die wilt u graag buiten de deur houden. Ze gooien bijvoorbeeld water tegen de muur en zeggen dat ze die lekkage meteen moet verhelpen. Maar dan moet u wel eerst betalen. En voor u het weet, is de nepklusjesman er vandoor met uw geld. 

Wie kan er bij u aanbellen?
Vanuit Ymere moeten verschillende medewerkers weleens bij u in de woning zijn. Er komt bijvoorbeeld een servicemonteur langs als u een afspraak heeft gemaakt voor een reparatie. Of er komen medewerkers van bedrijven langs waarmee wij samenwerken. Dat is dan voor werkzaamheden aan uw woning of gebouw. En er kan iemand komen kijken welke werkzaamheden in de toekomst gedaan moeten worden. Voor al deze voorbeelden geldt dat u vooraf weet dat er iemand langskomt. Er komt dus bijna nooit onverwachts iemand langs.

Tips tegen babbeltrucs
Met deze tips weet u waar u op moet letten. Zo voorkomt u hopelijk dat u slachtoffer wordt van een babbeltruc.

Dit zijn onze tips:

  • Onze medewerkers zijn altijd goed herkenbaar door hun kleding. Ze dragen kleding met het logo van Ymere of van het bedrijf waarmee wij samenwerken.
  • Ze hebben altijd een legitimatiepasje bij zich. Vraag ernaar voordat u iemand binnenlaat.
  • U hoeft nooit direct te betalen voor werkzaamheden. Het klopt dus niet als een klusjesman aan de deur om geld vraagt.
  • Als er inspecties of werkzaamheden zijn aan uw woning of woongebouw, krijgt u van tevoren een brief. 
  • Ook deze medewerkers hebben een legitimatiepasje bij zich en vaak ook de afsprakenbrief.
  • Doet u niet open of bent u niet thuis, dan krijgt u bericht van ons of van het bedrijf waarmee we samenwerken. U kunt dan zelf een nieuwe afspraak maken.
  • Zorg dat u de post van Ymere altijd openmaakt, dan mist u geen belangrijke informatie.

Bij twijfel niet binnenlaten
Als u op deze dingen let, weet u beter of u de persoon voor uw deur kunt vertrouwen. Maar 100% zekerheid kunnen we u helaas niet geven. Vertrouwt u het toch niet helemaal? Laat diegene dan niet binnen. Neem contact op met Ymere en vraag of het klopt.